De alternator – ook wel dynamo genoemd – is een essentieel onderdeel van je auto. Het staat in nauw contact met je accu. Sterker nog: de accu is niets waard zonder een functionerende dynamo. Daarom is het vaak niet duidelijk of de accu stuk is of de alternator. Hoe zit dit?

Wat is een alternator

Een alternator werkt samen met de accu om het elektrische systeem in jouw auto van stroom te voorzien. Hij is meestal te vinden in de buurt van de voorkant van de motor. Een riem die de trapas en de dynamo met elkaar verbindt, zorgt voor de stroomvoorziening.

Hoe weet ik of mijn alternator niet goed meer is?

Het is vrij eenvoudig om te controleren of een alternator nog werkt, als je een multimeter hebt. Raak met draaiende motor de positieve sonde op de multimeter aan op de positieve klem op de dynamo. Raak vervolgens de negatieve sonde op het frame van de auto aan of een boutkop. Het zou een aflezing op uw multimeter moeten tonen van ongeveer 14 volt.

Als de aflezing hoger is (15 volt of meer), dan is deze defect en kan deze snel uitvallen. Als de aflezing lager is dan 13 volt, kan het zijn dat het stationaire toerental van de motor te laag is om de accu op te laden. Verhoog het motortoerental door het toerental te verhogen om te zien of dit het probleem oplost. Zo niet, dan kan het zijn dat je een slippende koppeling hebt of een regelaar die vervangen moet worden.

Vervanging van een alternator

De alternator bevindt zich meestal dicht bij de voorkant van de motor. Als je besluit hem zelf te vervangen, moet je eerst de accu loskoppelen om het risico op schokken te vermijden. Ze zitten vaak verborgen achter andere onderdelen in de motorruimte en kunnen moeilijk toegankelijk zijn. Als je alle andere onderdelen hebt verwijderd, is het meestal vrij eenvoudig om de alternator eruit te halen, omdat ze slechts met een paar bouten zijn vastgeschroefd. Als je groot onderhoud doet, zoals een distributieriem vervangen, dan kun je het beste ook direct de alternator vervangen.